Selasa, 29 Mei 2012

Kek kukus sandwich lapis seri kaya

 

Mood membaking dah kembali... Pagi tadi sempat membaking kek kukus sandwich lapis seri kaya.. Resepi asal adelah kek kukus sandwich lapis jem, tapi atie ade wat perubahan ckit... hehe...

Kalo nak tengok resepi asal klik SINI ok... Ni resepi versi atie, cuma tambah perasa pandan dan paste hijau sahaja... lorekan kat atas atie gune coklat emulco...

Bahan-Bahan
  • 3 biji Telor B
  • 1 tsp Ovalet
  • 30 gm Air
  • 100 gm Gula Kastor
  • 100 gm Tepung naik sendiri
  • 20g m Susu Tepung (diayak)
  • 30 gm Minyak masak/minyak jagung
  • 1 tsp Coklat emulco
  • sedikit esen vanilla (atie tambah)
  • perisa pandan dan pewarna hijau (atie tambah)
HIASAN
  • Jem secukupnya (atie gunakan seri kaya, memandangkan xde jem.. hehe...)
Cara-Cara
  1. Panaskan air kukusan.
  2. Pukul Telor, gula dan ovalet sehingga putih dan pekat.(Speed laju).
  3. Masukkan tepung dan Susu tepung kedalam adunan dan pukul lagi hingga sebati. Masukkan air dan gaul lagi.
  4. Akhir sekali masukkan minyak dan pukul lagi hingga sebati juga.
  5. Ambil 2 sudu adunan dan warnakan dengan Coklat emulco (untuk lorek atas adunan kek). 
  6. Adunan selebihnya di masukkan paste pandan dan pewarna hijau dan di bahagi ke dalam 2 acuan sama saiz... (sebab xreti bab potong2 tu nanti)
  7. Tuangkan adunan ke dalam acuan segi empat yang telah di gris kan dengan mentega dan tepung.
  8. Tutupkan acuan dengan aluminum foil.
  9. Kukus selama 20 minit dengan api sederhana sehingga masak. Ulang langkah ni untuk acuan yang ke 2.
  10. Setelah masak, sejukkan terlebih dahulu. Keluarkan kek dari acuan dan sapukan Jem (bahagian yang tak berlorek).
 *kalo agak-agak mahir bab nak potong tengah-tengah kek tu nanti untuk jadikan 2 bahagian, boleh la di kukus sekali je ok...

cuci mata jap ngan gambar... ade 2 lapis ye... boleh di kukus sekaligus dan di potong tengah-tengah... tapi, atie kukus 2 kali, sebabnye atie memang tak mahir bak potong memotong ni... so, nak selamat, kukus 2 kali, asing-asing...




bile dah sejuk sapukan jem / serikaya kat tengah-tengah dan lapikkan... jadi cam ni.. :).. abaikan lubang2 kat atas kek tu... hehe




bile dah di potong.. xnampak sangat serikaya kat tengah-tengah tu sebab atie memang letak ckit je memandangkan seri kaya tu teramatlah manis...



 tekstur kek ni sangat lembut ok... macam kek span... nak potong pon comot je jadinye... sedap ke tak?? hehe, sedap... tapi kalo letak jem strawberry macam resepi asal lagi sedap kot, sebab nanti rasa kek yang manis akan berlawan ngan rasa jem yang sedikit masam... 

lain kali nak try letak jem plak... maaf ye tuan punye resepi ni sebab atie ade tukar ckit2 dari resepi asal.. hehe... tapi rasa masih kebabooommmm...

Jom try resepi ni.. konfem tak menyesal... resepi sangat mudah dan berbaloi kalau buat... yang penting seeedaaapppp...


3 ulasan :

Mrs Lurve berkata...

best tgk org suka baking2 nie..

Nana Leina berkata...

wow..nampak menarik.. onedy i will try it.. hhehe

cik atie berkata...

hehe... cbe jgn xcbe ek.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...