Jumaat, 4 November 2011

Perigi cari timba pun OK!!! (part 2)



Link

Jumaat minggu lepas kan atie ade post 1 entri bertajuk Perigi cari timba pun OK!!!...

ni entri sambungan ok...

Betul ke prigi cari timba pun OK????




Lain orang, lain pendapat kan??


So, ape yang atie nak kongsikan ni hanyelah hasil pembacaan atie tau dari buku 'tentang cinta - Pahrol Mohd Juoi'


Perigi cari timba... memang 1 yang luar biasa . Bisanya Timba yang cari perigi... betul tak?? Tetapi, sesuatu yang dah biasa tidak semestinya sentiasa betul dan tidak boleh di ubah... dan sesuat yang luar biasa tidak semestinya tak betul...


Budaya hanya berasaskan sistem nilai yang selama ini diamalkan secara berterusan, ia tidak relevan selama-lamanya... Syariat, Hukum daripada Allah, ia relevan sampai bila-bila...


Maksudnya, dalam soal perigi mencari timba (meminang), Islam tidak menetapkan siapa yang harus memulakan dulu... timba cari perigi ke atau perigi cari timba... yang mana pun boleh asalkan prinsip peminangan itu menepati syarak... tapi, sebelum perigi cari timba tu, pastikan lah diri c perigi dah betul2 layak dari segi pegangan agama dan persediaan untuk menjadi seorang isteri tu dah betul-betul mantap dan kukuh k, begitu jugak bila c timba nak cari perigi... sama-sama dapat membimbing ke arah jalan yang di Redhai Allah s.w.t....


Jejakilah langkah Siti Khadijah. Tanpa rasa malu, walaupun usianya telah empat puluh untuk melamar jejaka (Muhammad) yang baru berumur dua puluh lima tahun.



KEJAYAAN PERLU PENGORBANAN

Engkau tidak sesekali akan dapat mencapai kebajikan dan kebaktian sebelum engkau mendermakan sebahagian daripada apa yang engkau sayangi...
(Ali Imran : Ayat 92)



Wallahualam... :)




1 ulasan :

CIK MAY berkata...

dulu mase sek cik may ngorat laki..wahaha..skrg ni tak dpt la nak rase aii ngorat..muahaha.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...