Khamis, 24 Mei 2012

Takdir itu milik aku

 

Selamat pagi semua... Alhamdulillah, pagi ni berkesempatan lagi menghirup udara segar di bumi Allah ni... Kebelakangan ni cuaca kat tempat atie sangat panas... ape2 pun, Alhamdulillah... 


ok, atie ni sebenarnye sangat-sangat suke membace novel... hehe... ade banyak koleksi novel... tapi, kekadang ade sesetangah pihak pandang serong pade orang yang suke bace novel cam atie sampai mengeluarkan kata-kata sindiran 'novel tebal macam al-quran sanggup bace, al-quran tu setahun sekali pun belum tentu nak sentuh'... hati2 pade sape2 yang pernah cakap macam tu ok... ape yang kite buat x semestinye kite nak hebohkan kat semua orang kan.. dan sebelum menunding jari pada orang lain, ingat ade jari lain yang menunding pada kite sendiri... ^_^


Bagi atie, bace novel salah 1 cara atie penuhkan masa lapang (daripada mengumpat tak tentu pasal.. opppsss)... sambil2 tu kite sebenarnye leh ambik pengajaran / nilai2 yang baik daripada novel yang kite bace...


Baru-baru ni atie ade bace 1 novel dari penulis Siti Rosmizah bertajuk Takdir Itu Milik Aku... Banyak sangat pengajaran dan iktibar yang atie leh ambik dari novel ni sebenarnye...


Novel ni mengisahkan seorang budak perempuan (Dian) yang memang biase hidup susah dari kecik lagi dan Dian ni seorang yang sangat lurus... Disebabkan sikapnye yang lurus tu ade pihak lain yang mengambil kesempatan mengguna2 kan die untuk kepentingan peribadi... Die di caci, di kutuk, di pukul dan macam-macam lagi tapi terus bersabar... sehingga 1 tahap, die mula membela diri sendiri... Hati die keras, walaupun orang yang membuli / mempergunakan die sebelum ni meminta maaf beribu kali sekalipun... lebih kurang macam tu la jalan cerita die... sape2 yang minat membaca novel gak, leh dapatkan novel ni ea, memang best...




Pengajaran yang atie dapat dari cerita ni:

  • Jangan pernah merendahkan martabat manusia lain semata-mata kerana kita kaya dengan wang ringgit. Tapi kebanyakan manusia memang buta bila minda mereka dikuasai oleh wang ringgit. Mereka menganggap dengan wang ringgit mereka boleh dapat ape sahaja yang mereka nak.
 
  • Hidup ni seperti roda... kadang-kadang kita akan berada di atas, kadang-kadang kita akan berada di bawah. Saat kita berada di atas jangan sesekali memandang rendah pada yang berada di bawah kerana tak mustahil 1 hari nanti kita juga akan berada di bawah.
 
  • Ape yang kita ade / rasa/ nikmati pada hari ni adelah milik Allah semata-mata. Bila-bila masa Allah boleh tarik balik.
 
  • Sentiasa hargai apa yang kita ada, kerana tak mustahil bila ianya hilang 1 hari nanti amat sukar kita akan perolehi kembali walaupun dengan wang yang berjuta..
 
  • Duit! Hebat sungguh kuasanya... Tapi jangan lupa, ade yang lebih berkuasa... Allah itu Maha Melihat, Allah itu Maha berkuasa.... 

p/s: sambil membace, sambil ambik pengajaran... ^_^


2 ulasan :

iEdA berkata...

novel br SR eh???kena beli jgk neh...hehe

miss atie berkata...

Yup ida... novel terbaru.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...