Isnin, 5 Mei 2014

Resepi: Paprik mudah

Assalamualaikum..

Lama tak menjengah blog. Laptop diserang virus. Pening kepala tengok sana sini semua virus, termasuk PC kat ofis.. Alhamdulillah, laptop dah ok, cuma PC ofis yang terus tak bernyawa dah.. huhu..



Jom, saja nak share resepi paprik mudah versi atie...

Bahan-bahan:

5-6 ekor udang 

2 ekor sotong
sedikit sayur (bunga kobis, tomato)
1 biji bawang besar – potong empat/bulat
2 batang serai
3 helai daun limau purut
2 biji bawang putih -cincang
1 biji cili merah – hiris
1 sudu besar cili kisar
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos cili

1 sudu besar sos tiram
sedikit air
3 sudu minyak masak
garam dan gula

Cara-cara:

Panaskan minyak, tumis bawang putih dan cili kisar.
Bila garing, masukkan semua jenis sos kacau, serai dan daun limau purut dan dikuti sedikit air.
Masukkan udang, sotong dan sayur (semua jenis sayur, bawaqng dan cili).
Kacau hingga masak. Rasakan garam dan gula. Sedia untuk dihidang.

Sekian.. hihi...

6 ulasan :

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Dah lama akak tak masak paprik.. terliur pulak tengok paprik cik atie ni :)

azizah :) berkata...

Sedap paprik kan.. lama xmakan.. nyum2

cik atie berkata...

jom masak paprik... hihi.. tapi resepi simple je la yang retinya... :)

husna zahidi berkata...

nyum..nyum.. dapat makan tgh hari sedap nih..;)

cik atie berkata...

nyum2... memang sedap husna... dengan nasik panas-panas kan.. hihi

aTieYusof Family berkata...

sedapnya paprik... lama tak makan ni sis... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...